Szkolenia do licencji lotniczych – szybowce i śmigłowce

Magdalena Kornatowska

17 maja 2021

Wyrobienie licencji dającej uprawnienia do sterowania samolotami objęte jest w Polsce szeregiem konkretnych regulacji i zasad. Kandydaci na pilota nie tylko muszą przejść szkolenie w jednym z możliwych ośrodków szkoleń lotniczych, ale i ukończyć je zaliczeniem egzaminu przed LKE (Lotniczą Komisją Egzaminacyjną). Od czego jednak powinno się zacząć?

Różnice między licencjami lotniczymi

Pierwszą kwestią pozwalającą na zorientowanie się co do wymagań do zostania pilotem, jest poznanie różnic między licencjami uprawniającymi do lotów. Każda z takich licencji to osobne szkolenie i co ważne, nie ma możliwości zrobienia licencji bardziej zaawansowanych, jak np. na pilota zawodowego, jeśli wcześniej nie zaliczy się licencji do lotów maszynami turystycznymi. Dodatkowym obostrzeniem są wymagane już na pierwszym etapie szkolenia badania lekarskie ukierunkowane na konkretny zawód. Wykonuje się u lekarza orzecznika, którego werdykt zadecyduje o tym, czy w ogóle będziemy mogli myśleć o karierze pilota. Kolejnym krokiem jest przystąpienie do kursu i wyrobienia pierwszej licencji lotniczej, a następnie, np. bardzo popularnej dzisiaj licencji na śmigłowce turystyczne czyli PPL (H). Licencja ta, opisana szerzej na stronie https://osl.azl.pl/project/pplh-smiglowiec/ umożliwia nauczenie się sterowania helikopterem i obejmowanie obowiązków dowódcy statku powietrznego podczas takich przelotów.

Loty turystyczne i loty szybowcowe – kursy na start

Dużym zainteresowaniem młodych fanów lotnictwa cieszą się dzisiaj przede wszystkim dwa szkolenia: PPL(H) – do turystycznych lotów śmigłowcami, gdzie turystyczne oznacza, że pilot może latać rekreacyjnie, ale nie wolno mu wozić odpłatnie pasażerów (!) oraz szkolenie SPL, umożliwiające prowadzenie szybowców. Licencja na szybowce w szczegółach opisana jest na stronie ośrodka lotniczego https://osl.azl.pl/project/szkolenie-ppla-samolot/ i tu warto wiedzieć, że jej zaliczenie, poprzedzone jest szkoleniem składającym się z dwóch części. Pierwszą z nich jest teoria, pozwalająca kursantowi poznać od podszewki szybowiec, zasady jego prowadzenia, nawigację, ale i obsługę maszyny w różnych warunkach meteorologicznych. Drugą częścią jest praktyka i tu kandydaci na pilotów szybowca będą mieli około 15 h praktycznych ćwiczeń w powietrzu, a każde z nich prowadzone będzie na różnych maszynach szybowcowych i w różnych warunkach. Łącznie cały taki kurs obejmuje pięćdziesiąt godzin lotu z instruktorem, oraz dziesięć lotów wykonanych całkowicie samodzielnie.

Czas trwania praktycznej części nauki, zarówno w przypadku szkolenia na szybowce jak i śmigłowce, warto jest wykorzystać maksymalnie i co do ostatniej minuty. To właśnie ta część pozwala nabrać praktycznych umiejętności, nabyć doświadczenia za sterami, nauczyć się podstawowych manewrów, zwrotów, lądowania, opadania, zwisów, ale i przećwiczyć w realnych warunkach procedury awaryjne. Ćwiczenia kończą się wewnętrznym egzaminem, a później egzaminem państwowym, który jest już zwieńczeniem szkolenia.