Każdy z nas wie, jak wyglądają wyniki wyszukiwania w Google, ponieważ widzimy je przeciętnie kilka razy dziennie. Czy jednak wiecie, co to snippet, jakie są jego rodzaje? A może nie słyszeliście nigdy o pozycji zero? Czas to zmienić i dowiedzieć się, jakie znaczenie mają te pojęcia dla SEO.
Co to snippet? Definicja
Snippet to nic innego jak opis strony wyróżniony w SERPach (wynikach wyszukiwania Google). Podstawowa wersja snippetu zawiera tytuł i krótki opis. Widzicie go obok linku w na stronie wyników wyszukiwania. Z angielskiego „snippet” oznacza po prostu fragment, skrawek. Jaki jest jego cel? Przede wszystkim poinformowanie Internauty o zawartości danej strony.
Oprócz zwykłych snippetów, wyróżnić można także rich snippet i featured snippet. Poszerzony snippet jak sama nazwa wskazuje to po prostu wersja snippetu „na bogato”. Jest dłuższa i uzupełniona o takie elementy jak na przykład opinie, ceny, grafikę czy zdjęcie. Z tego powodu rich snippet zajmuje więcej miejsca w wynikach wyszukiwania niż standardowy fragment i z tego powodu przykuwa uwagę użytkowników sieci. Tym samym przyczynia się do zwiększenia ruchu na stronie.
Z kolei featured snippet to fragmenty odpowiadające na zapytanie wpisywane w wyszukiwarce, które poleca sam Google i umieszcza je na samym szczycie wyników wyszukiwania. W ten sposób użytkownik sieci nie musi nawet klikać linku i odwiedzać witryny, na której została umieszczona potrzebna mu informacja – widzi jej treść z poziomu strony wyników wyszukiwania. Taki jest właśnie cel featured snippet – najlepiej dopasowana i jednoznaczna odpowiedź na zapytanie Internauty. Te wyróżnione fragmenty nazywa się także „pozycją zero”, ponieważ wynik pokazuje się ponad wszystkimi innymi. Wyróżnia go nie tylko miejsce, ale też format. Treść umieszczona jest we wzmacniającej widoczność ramce, poza tym oprócz zwykłego akapitu może przyjąć formę listy, tabeli czy wideo. Oprócz określeń featured snippet i pozycja zero, używa się także terminu „direct answer”.
Znaczenie snippet dla SEO
Wiecie już, co to snippet, ale, jakie ma on w ogóle znaczenie? Dobrze „przygotowany” snippet ma bardzo duże znaczenie dla pozycjonowania. Sami przyznajcie, że czasem odwiedzacie strony, które są niżej w SERPach od konkurencji, ale przykuły uwagę użytecznym i dobrze sformułowanym snippetem. Ważne jest, aby we fragmencie znalazły się słowa kluczowe zapytania.
A co z featured snippets? Trafienie do „ramki” jest szczególnie korzystne z punku widzenia SEO. Te strony, którym udało się trafić na „pozycję zero” zyskują dużo ruchu. Jak tam jednak trafić? Nie jest to takie proste. Nie znamy wszystkich „tajemnic” Google. Podstawą powinna być treść witryny, w której znajduje się trafna, precyzyjna i krótka (do 300 znaków) odpowiedź na zadane przez Internautę pytanie. Nie ma co się oszukiwać, aby trafić do featured snippet strona powinna najpierw znaleźć się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania. Witryny z dalszych miejsc mają mniejsze (prawie zerowe) szanse, żeby znaleźć się w wyróżnionej ramce.